Bovetepannkakor

Ska på utflykt med jobbet imorgon (fritids) och blev galet sugen på att ha med mig kalla pannkakor i matsäcken.. som när man var liten... men då kom ju kruxet att pannkakorna måste vara utan vetemjöl, utan ägg och utan mjölk.. utan ägg och komjölk kan jag.. men utan mjöl?

Köpte nån glutenfri mix för bovetepannkakor på ica focus.. men när jag väl stod där med skålen framför mig stod det att man skulle tillsätta .. ÄGG. så då va ju det förstört. det stod iof hur man skulle göra för att göra veganska pannkakor, och då skulle man tillsätta "No Egg".. jag har aldrig använt den produkten och hade verkligen ingen lust att springa ut till affären för att handla..så det blev till att improvisera!

2dl glutenfri mjölmix (jag använde Finax "Glutenfri Lågprotein Mjölmix"
1dl bovete-pannkaksmix
0,5dl socker
0,5dl salt
5dl havremjölk
2msk smält margarin
2msk linfröavkok

Blanda alla torra ingredienser i en skål och häll sedan i övriga ingredienser. Vispa! (jag använde elvisp)
Börja stek på hög värme så att pannan blir varm, sänk sedan till medelvärme och använd mycket smör till stekningen. 

De blev jättegoda!

Linfröavkok
3msk linfrön
2dl vatten

Koka i 3 minuter och sila sedan bort fröna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0